Har ni skrivit avtal?
Även om muntliga avtal är juridiskt bindande kan det vara svårt att komma ihåg alla detaljer och villkor som överenskommits i efterhand. Därför vill vi påminna alla om att alltid ha ett skriftligt avtal för att undvika missförstånd och tvister i framtiden. Det här gäller inte bara när man säljer nya maskiner eller redskap, det är minst lika viktigt att ha ett skriftligt avtal vid begagnatförsäljning!
För att underlätta för både säljare och köpare har MaskinLeverantörerna tillsammans med kundorganisationerna ME och LRF skapat standardavtal för olika typer av försäljningar, reparationer och service av maskiner. Genom att använda de standardavtal som finns tillgängliga och se till att informera kunder om vilka avtal som tillämpas kan man undvika missförstånd och konflikter.
Ni vet väl om att vi också har ett avtal för reparation och service? Se till att alltid tillämpa ”Reparation 11” för att skapa trygga affärsrelationer även för eftermarknaden.
Det är också viktigt att regelbundet se över sina blanketter och villkor för att säkerställa att man använder de senaste versionerna av avtalen. På MaskinLeverantörernas hemsida under Branschfakta – Dokument hittar ni alla avtal. Medlemmar kan också logga in för att ta del av våra övriga formulär och blanketter.
De standardavtal som gäller idag är: Maskin 21, Lantbruk 16, Truck 22 och Reparation 11.
Har ni frågor om avtalen eller formulären, hör av er till Lina Tuvesson Hallman
Prenumera på
vårt nyhetsbrev!
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad kring det senaste inom maskinbranschen.
”*” anger obligatoriska fält
Prenumera på vårt nyhetsbrev!
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad kring det senaste inom maskinbranschen.
”*” anger obligatoriska fält